Az online marketing egy eszköz arra, hogyan adhatunk el manapság valamit. Még mindig csak az offline környezetben tevékenykedsz? Akkor lehet, hogy elkerülte a figyelmed, hogy a vásárlóid már online élnek, és a hagyományos boltodba úgy mennek be, hogy már eldöntötték, hogy mit szeretnének. Szólítsd meg őket hamarabb, mielőtt döntenének és a konkurenciádhoz mennének!
Felhasználói magatartás régen és ma
A felhasználói magatartás megváltozott.
- 10-15 évvel ezelőtt elmentél egy adott autómárka viszonteladójához, hogy tanácsot adjon, milyen autót válassz, milyen lehetőségek vannak stb.
- Ma elmész hozzá, és már mindent tudsz a kinézett autódról. Már rég eldöntötted, hogy melyik márkát, milyen modellt, meghajtást, színt, felszereltséget stb. szeretnél.
- Régen a kereskedő tudott téged „befolyásolni”. Könnyebben meg tudott győzni, hogy azt az autót válaszd, amely a raktárán volt és el kellett adnia.
- Ma jobb árat, felszereltséget vagy szolgáltatást kínálhat. Te már tudod, hogy mit szeretnél, és megtudtál minden lehetséges információt, más autótulajdonosok véleményét, információt a szervizről, mi hajlamos elromlani, stb.
Az online marketing feladata
Pontosan ez az online marketing feladata. Az autót nem online veszed meg, pontosabban nem éppen egy megszokott dolog, bár lehetséges. Azonban az online marketing segíthet a döntésben még az előtt, hogy meglátogatnál valamilyen boltot.
Az online marketing megváltoztatta a fogyasztói magatartást – a vásárlók magatartását. Az online marketingnek köszönhetően minden szükséges dolgot tudunk a kívánt termékről, és a vásárlás előtt jobb döntést hozhatunk. Ráadásul manapság már a dolgok túlnyomó többségét közvetlenül online is megveheted. Tehát az online marketing feladata a legtöbb esetben a közvetlen értékesítés is az online környezetben.
Az online marketing már a vásárlási folyamat kezdetétől velünk van. Még akkor, amikor semmit se szeretnénk, semmire sincs szükségünk (nem tudjuk, hogy szükségünk van rá), nem válogatunk aktívan…
Alakítja a véleményünket, valami birtoklásának a szükségét teremti meg, valami hiányának az érzését kelti. Ezzel befolyásol és fokozatosan felkészít minket a jövőbeli vásárlásra. Végül gyakran „rákényszerít” bennünket, hogy valami olyan dolgot vegyünk, amire nincs is szükségünk.
Egyszerűsítve, az online marketing hagyományos marketing, csak éppen az online környezetbe ültetve.
Az online marketing segíthet a döntésben még az előtt, hogy meglátogatnál valamilyen boltot.
AZ ONLINE MARKETING JELLEMZŐI
A klasszikus offline marketinggel ellentétben az online marketing számos előnnyel rendelkezik.
- Rugalmasság
- Skálázhatóság – mindegy, hogy 30 000 vagy 3 000 000 forintot fektetünk be, hasonló eszközöket használunk, csak más módon, más hozzáállással, más terjedelemben …
- Kommunikáció a vásárlási folyamat minden fázisában. (SEE – THINK – DO – CARE)
- Közvetlenség
- A rendszer egyéni kommunikációja 1:1 minden felhasználóval.
- A kiválasztott célcsoport pontos megcélzása.
- Mérhetőség
- Teljesítményelemzés – A webanalitika áttekintést ad és lehetővé teszi minden tevékenység hasznának kiértékelését.
- Optimalizálás az eredmények alapján – John Wanamaker azt mondja, hogy a marketingköltségvetés 50%-a ablakon kidobott pénz, de sajnos nem tudjuk, hogy melyik fele… A webanalitikának köszönhetően ezt nagyon pontosan meg tudjuk mondani.
AZ ONLINE MARKETING DINAMIKÁJA
Az online marketing dinamikája
Az online marketing nagyon gyorsan fejlődik. Szédítő sebességgel változik, teljesen új formákat vesz fel és helyettesíti a régi folyamatokat és eszközöket. Ami 6 hónappal ezelőtt érvényes volt és amit akkor csináltál, ma már nem érvényes, elavult, vagy egyenesen kárt okoz.
SEO példa: Amit 3-4 éve csináltál, ma már nemcsak, hogy nem divat ezen a területen, hanem kárt okoz és a Google bünteti.
A fejlődés hozadéka pedig, hogy nagy hangsúlyt kap a művelődés, az innováció és az alkalmazkodás. Ha erre nem vagyunk képesek, akkor nekünk befellegzett.
Az offline promóció stabilitása
Az offline reklám a nyomtatott médiában ennek pont az ellenkezője, és X éve szinte ugyanolyan. „Csak a reklámot tartalmazó oldalak száma nő a magazinokban, olvasottságuk csökken”.
A billboard nem változik, csak nagyobb lesz, egyre közelebb kerül hozzánk és egyre több van belőlük.
Tehát az offline marketingesekre gyakorolt nyomás a változásra sokkal alacsonyabb, mint az online marketingben.
AZ ONLINE MARKETING LEHETŐSÉGEI ÉS TERÜLETEI
Ahogy az offline, úgy az online marketing is sok területtel rendelkezik, sőt, lehet, hogy messzemenőleg többel. Ráadásul több klasszikus területet is átvesz és áttolja azokat az online környezetbe, a jelenkorhoz és az emberek magatartásához igazítva.
A több tucat különböző területen és a több száz különböző online eszköz között könnyen el lehet veszni, rossz irányba lehet menni, sok időt, energiát, és ezzel pénzt is el lehet pazarolni a hatástalan tevékenységekre.
Példa:
Célunk olyan bútortervezőket megszólítani Magyarországon, akik üveggel dolgoznak.
- Használhatjuk pl. a Facebookot, 1 500 000 forintos költségvetéssel, nagy sikerrel és tisztességes hatással, de számos számunkra irreleváns személyt is megszólítunk.
- Esetleg használhatjuk a LinkedInt célzott kampányra, kisebb, pl. 150 000 forintos költségvetéssel, pontosan ezt a csoportot megcélozva. Így nagyobb hatást érünk el 15 000 Ft-ért, mint amit a célunknak nem megfelelő csatornán kapnánk 1 500 000 Ft-ért.
Bevezetésként javasoljuk, hogy határozd meg a megfelelő online stratégiát, hogy elkerüld az ilyen jellegű hibákat, és ne fizess feleslegesen azért, amire az adott pillanatban nincs szükséged, vagy ami nem segít megoldani a problémádat.
A jelenlegi szituáció elemzése, a célcsoportunk, a céljaink, a prioritásaink stb. alapján döntsük el, hogy mely csatornákat használjuk, milyen költségvetést szánjunk rá, milyen módon kommunikáljunk rajta stb.
ONLINE STRATÉGIA – HOGYAN FOGJUNK HOZZÁ?
Ezzel a témával részletesebben fogunk foglalkozni egy másik cikkben, most elég az alapkoncepciót felvázolni.
Univerzális online stratégia
- Weboldalak
A weboldalunkon tároljuk az összes statikus tartalmunkat. Vállalatunk teljeskörű bemutatkozója.
- Látogatottság
A weboldalunkra embereket kell hoznunk. Különféle fizetett és ingyenes eszközöket használhatunk erre (Google, Facebook, LinkedIn, Instagram, keresőoptimalizálás stb.).
- Tartalom
Minőségi, érdekes és egyedi tartalomra van szükségünk, hogy az emberek a weboldalon maradjanak. A megfelelő formátumban kell átadnunk: videó, cikkek, fényképek, infografikák, pdf stb.
- Megosztás
A tartalmat valamilyen módon meg kell osztanunk a célcsoportunkkal. A közösségi hálót és annak fizetős, illetve ingyenes lehetőségeit használjuk. E-mail marketinget használunk a jelenlegi ügyfelekkel való kommunikációra és további potenciális ügyfelek szerzésére.
- Analitika
Az egészet le kell fednie a webanalitikának, illetve arra kellene használnunk az így kapott adatokat, hogy mindezeket a feljebb felsorolt tevékenységeket a lehető leghatékonyabban csináljuk.
Az online marketingnek a pénz befektetéséről kell szólnia, nem az elköltéséről.
INDULJUNK AZ ONLINE MARKETINGNÉL A HELYES IRÁNYBA
Online marketing nélkül manapság kevés üzlet érvényesülhet és növekedhet. A fogyasztók változó magatartásának, valamint az online környezetbe való áthelyezkedésének köszönhetően megnövekedtek az online tevékenységeinkkel kapcsolatos igények is.
Az online marketing nagyon bonyolult és dinamikusan változó ágazat. Rossz irányba indulhatunk el, és sok pénzt költhetünk eredménytelenül. De alacsonyabb költségvetésnél is lehet rendkívül jól célzott és hatékony.
Az online marketing stratégia segíthet kiválasztani a helyes utat. Kezdjük a (számunkra) kiemelt területekkel. Használjunk olyan eszközöket, amelyek az adott pillanatban hasznosak nekünk.
Fokozatosan növekedhetünk, további tevékenységeket adhatunk hozzá, új eszközökkel egészíthetjük ki, növelhetjük a költségvetést stb.
Az online marketingnek a pénz befektetéséről kell szólnia, nem az elköltéséről. Ezért tudnod kell, hogy mit és miért csinálsz. Csak ebben az esetben lehet az online marketing hatékony.